martes, 27 de enero de 2015

Glossari unitat 5

Bon dia!
 
Avui vos present el glossari de la unitat 5:
 
- Ritme corxera amb puntet, semicorxera:  Una nota amb puntet, és una nota musical de qualsevol valor que es representa gràficament amb un punt al costat del cap. Aquesta marca li agrega la meitat del valor inicial de la nota a la seva durada total.


 
-Tonalitat fa major: Per ferm un escala de tonalitat fa major, hem de començar per la nota fa i cercar la nota següent, després de verificar qjue ella estigui a una distancia d'un to sencer (per seguir la seqüencia To-to-semito-to-to-to-semito). Sabe, que de fa a sol hi ha un to sencer, per la qual cosa es manté la fórmula, després de sol a la, també hi ha un to, i necessitem sguidament un semito, per seguir la nostra seqüència. Veiem que de la a si, hi ha un to i llavors ens veiem en l'obligació de baixar mig to la nota si perquè seguint la seqüència d'escala major correspondria tenir un semito.
 
 
-Bemoll: és una grafia que es representa amb el símbol , que indica una alteració, és a dir, col·locada enfront d'una nota fa que que aquesta redueixi la seva altura al mig to perquè l'esquema de l'escala triada, en aquest cas de manera major, segons el tipus de música que es desitja compondré. També està l'opció de posar-ho en l'armadura per no haver de repetir-ho davant de la nota que será bemol i facilitar així la lectura de la partitura.



-Cançó de diada: és un tipus de repertori que té una justificació curricular perquè ens serveix per treballar l'àrea de coneixement de l'entorn; bloc cultura i vida en societat.
L'objectiu és iniciar als nens en el gust per la participación en activitats socials i en manifestacions culturals i tradicionals, reconeixent alguns senyals d'identitat o culturals de l'entorn, propis de les Illes Balears: festes, tradicions, jocs populars...
 
Aquestes cançons es cante en una época determinada de l'any, per nadal, en els canvis d'estacions, per l'aniversaria, per el dia de les verges, ...
 
Per exemple:
 
 


-Cançó d'embarbussament: és un tipus de repertori habitual que té una justificació curricular perquè ens serveix per desenvolupar l'àrea del llenguatge: comunicació i representció bloc del llenguatge verbal. És un recurs didàctic que ens ajuda a treballar determinats grups consonants díficils de pronunciar introduint elements lúdics perquè sigui més fácil d'assimilar (endevinalles, can´çons, etc.)

Per exemple:

 
 
-Escala pentatónica d'àmbit de 6a: és una escala constituïda per una successió de cinc sons, altures o notes diferents dins d'una octava.
 
En realitat seria més apropiat parla d'escales pentatóniques en plural, ja que existeicen diversos tipus.A més són molt comuns i apareixen mostres de les mateixes en una infinitat de fèneres i cultures musicals. Es clasifiquen en dues grans categories:
  • Hemitóniques; que contenen un o més semitons.
  • Anhemitóiques: que no contenen semitons, és a dir, està separada per tons sencers i intervals de tercera. La més comuna és aquesta, que no està separada per semitons sinó per tons sencers i intercals de tercera.
L'escala pentatónica major de tesitura de 6ª és una escala de cinc notes ja que s'ometen dues notes, la 4ª i la 7ª, amb una distànca entre la nota més greu i la nota més aguda de 6 notes DO3 - LA3.
 
 
 
-Cançó d'empipar: és un tipus de temática que trobem habitualment en les cançons infantils que té una justificació curricular ja que ens servirá per treballar l'àrea del llenguatge: comunicació i representació bloc del llenguatge verbal.

Es diuen així perquè és una cançó que no s'acaba mai i a més , provaca l'empipament a la persona a la qual va dirigida. Es deia així perquè és una cançó no s'acabava mai i a més “provoca l'empipament” a la persona a la qual va dirigida. Però en educació infantil, s'ha d'emprar amb molta cura ja que s'ha d'usar en el context adequat perquè els nens facin un bon ús d'ella i entenguin que no va dirigida a ningú especialment, actualment és més un joc fonètic.
Antigament sí que s'utilitzava per enfadar a algú i fins i tot ara quan algú triga molt a fer una cosa, en castellà diem “és la cançó de l'enfadós” que seria la traducció de cançó d’empipar.



 
-Cançó preparatoria:És un tipus de repertori que té una justificació curricular perquè ens serveix per treballar l'àrea del llenguatge: comunicació i representació bloc llenguatge artístic.

L'objectiu estimular l'adquisició de noves habilitats i destreses que li permetin al nen/a la producció, l'ús i la comprensió de sons de diferents característiques amb un sentit expressiu i comunicatiu, per a la interpretació i creació musical. Es pot fer, per exemple, mitjançant l'exploració de les possibilitats sonores de la pròpia veu i de la dels companys, del propi cos, d'objectes quotidians i d'instruments musicals.

És un recurs didàctic pel qual entrenem o introduïm un interval o una nota; en una cançó preparatòria no s'apareixen totes les notes de l'armari musical que estem treballant però si que presenta una nota nova.

No hay comentarios:

Publicar un comentario