sábado, 24 de enero de 2015

Glossari unitat 4

Bon dia!
Avui veurem el glossari de l'unitat 4:
 
- Cançó d'esquema corporal: és recurs habitual que trobem en les cançons infantils que té una justificació curricular perquè ens serveix per treballar l'àrea de coneixament de si mateix i autonomía personal, bloc el cos i la pròpia imatge.
 
A partir d'aquest repertori de cançons, el nen s'adona que el seu cos emet sons (el batec del seu cor, el ritme de la respiració…), però també descobreix que amb el seu cos pot emetre sons (palmells, xiulets, trepitjades, espetecs de dits,…). Aquests sons bàsics poden constituir conceptes a treballar amb els més petits.
 
Exemples:
  • En Jean Petit quan balla
  • Peu polidó
  • El cos
 
 
 
Cançó llarga o narrativa: és un tipus de reperetori que té una justificació curricular perquè ens serveixi per treballar l'àrea del llenguatge: comunicación i representació bloc aproximació a la literatura.
 
Aquest recurs explica una historia real o imaginària que es desenvolupa a mesura que va avanant la cançó en el temp de manera que l'oïdor es manté intrigat fins al final.
 
L'0bjectiu és introduir als nens a través d'aquests relats musicals amb un gran component lúdic, en mons fantàstics, que potencien la seva imaginació i les eines d'interpretació de la realitat.
 
Exemples:
  • Don Pepet
 
 
 
 
- Cançó defenòmens atmosfèrics: és un tipus de repertori que té una justificació perquè ens serveix per treballar l'àrea de coneixement de l'entorn; bloc aproximació a la naturalesa.
 
Aquest recurs parla dels fenòmens atmosfèrics, tos es poden recrear simbòlicament.
 
Les vivències que els nens tenen en relació amb els elements de la anturalesa i la reflexió sobre ella els porten a l'observció d'alguns fenòmens naturals, de les seves manifestacións i conseqüencies en l'entorn.
 
Exemples:
  • El vent
  • L'arc de Sant Martí
  • La tempestat
 
 
Cançó de progressio numérica: és un tipus de repertori que té una justificació curricular perquè ens serveix per treballar l'àrea de coneixement de l'entorn: bloc mitjà físic.
 
L'objectiu és iniciar als nens en l'ús de les sèries numèriques perquè aprenguin a explicar d'una forma lúdica i significativa per a ells.
 
Exemples:
  • El gronxador
  • Un pam
  • Quinze son quinze
- Cançó de triar: és un tipus de repertori que té una justificació curricular perquè ens serveix per treballar l'àrea del llenguatge: comunicación i representació bloc llenguatge artístic.
 
L'objectiu és iniciar als nens en la participació activa i el plaure per la interpretació en cançons, balls i jocs musicals; és un recurs que trobem en les cançons infantils que serveixen per distribuir jocs pel que sempre tenen un component lúdic i creen una expectativa, una atenció que es resol en acabar la cançó.
 
Exemples:
  • Unidori
  • Anirem a caçar
- Cançó per fer treball fonètic: És un recurs didàctic que té una justificació curricular perquè ens serveix per treballar l'àrea del llenguatge: comunicació i representació bloc del llenguatge verbal i el d'aproximació a la llengua escrita.

Amb aquest repertori treballarem determinats grups consonants difícils de pronunciar introduint elements lúdics perquè sigui més fàcil d'assimilar (embarbussament, endevinalles, cançons, etc
).
 
Els criteris perquè un cançó sigui considerada un bon recurs de reforç a lectoescriptura són que el grup consonàntic que es vulgui treballar aparegui:
  • Al principi de paraula
  • En la síl·laba tònica
  • Que s'companyi de les vocals "i" i "a".
Exemples:
  • La tempestat --> xip-xap
  • El groxador --> zim-zam
  • Em picapedrer --> pim-pam
  • El despertador --> tic-tac
 
- Armari de notes: és un recurs didàctic, igual que la fononímia, que serveix per explicar la diferència d'altura de les notes i la progressió melódica.
 
- Tonalitat de sol major: per fer una escala de tonalitat sol major, hem de començar per la nota sol i buscar la nota següent, després verificar que ella estigui a una distancia d'un to sencer (per seguir la seqüencia T-T-ST-T-T-T-T-ST). Sabe que de sol a la hi ha to sencer, per la qual cosa es manté bé la fórmula, després de la a sí, també hi ha un to, si a do un semito, de do a re un to, de re al meu un to i necessitem seguidament un to, per seguir la nostra seqüència. Veiem que del meu a fa hi ha un semito i llavors ens veim en l'obligació d'augmentar mig to la nota fa perquè seguint la seqüència d'escala major correspondria tenir un to i de fa a sol hem de reduir mig to ja que correspon un semito.
 
 
- Rodolí: és un recurs literari que consisteix en dos versos aparellats que comparteixen ritme consonant i que poden variar el nombre de síl·labes. Hi ha dues formes de fer un rodolí:
  • Construir una frase i que la següent acabi en la, mateiza síl·laba.
  • Agafar dues paraules que acabin igual i construir dues frases amb elles.
Exemple:
 
 
Venia na Maria i jugava,
mentre una rondalla cantava,
 

 
- Sostingut: és una grafia que es representa amb el símbol # que indica una relació, és a dir, col·locada enfront d'una nota fa que aquesta augmenti la seva altura mig tó perquè segeuixi l'esquema de l'escala triada, en aquest cas de manera major, segons el tipus de música que es desitja compondré. També està l'opció de posar-ho en l'armadura per no haver de repetir-ho davant de la nota que será sostinguda i facilitar així la lectura de la partitura.
 
 
 

No hay comentarios:

Publicar un comentario